Walne zgromadzenie Esotiq & Henderson, zwołane na 19 stycznia, zdecyduje o skupie do 446.700 akcji własnych – podała spółka w komunikacie. Projekt uchwały zakłada, że Esotiq może przeznaczyć na skup do 21 mln zł.

 

Fot. uwaajnakryptowaluty.pl To jeden z banerw kampanii „Uwaaj na kryptowaluty” organizowanej przez NBP i KNF. Cho bitcoiny budz wielkie kontrowersje i wiele instytucji w Polsce ostrzega przez kupowaniem kryptowalut, nie s one prawnie zakazane. Mimo tego BZ WBK jednemu z klientw zamkn konto. Skan wypowiedzenia umowy trafi do internetu. Czy takie pisma dostan kolejni klienci? … Read more

 

Zarząd Spółki Marka S.A. w restrukturyzacji z siedzibą w Białymstoku podaje do wiadomości harmonogram publikowania raportów okresowych w 2018 roku. Przekazywanie raportów kwartalnych i raportu rocznego będzie odbywało się w…

 

Zygmunt Solorz-Żak, najbogatszy inwestor indywidualny na warszawskiej giełdzie awansował na siódme miejsce wśród największych graczy. Hossa i duże debiuty sprawiły, że za jego plecami przybyło kilku nowych miliarderów – podaje „Puls Biznesu”  

 
Marcin Łobodziński MARCIN ŁOBODZIŃSKI 23 godziny temu

Jedną z kluczowych zasad ekojazdy jest utrzymywanie sinika na możliwie niskich obrotach. Wielu kierowców nie zgadza się z opinią, jakoby miało to obniżyć zużycie paliwa. Jedni twierdzą, że to niedobre dla trwałości silnika, inni zaś, że na niskich obrotach auto się męczy, dusi, nie ma mocy i przez to spala więcej. Postanowiliśmy sprawdzić, jak się ma zależność pomiędzy obrotami a zużyciem paliwa i czy rzeczywiście warto wcześniej zmienić bieg na wyższy.

Ten artykuł ma 2 strony:

Kiedy silnik spalinowy zużywa najmniej paliwa?

Przyjrzyjmy się na chwilę teorii, rozkładając w pewnym sensie zużycie paliwa na czynniki pierwsze. W samochodzie z silnikiem spalinowym jest ono zależne od trzech podstawowych czynników: obrotów jednostki napędowe, położenia przepustnicy, czyli stopnia wciśnięcia pedału gazu i od obciążenia silnika. W każdym przypadku im mniej, tym lepiej.

Obroty silnika to nic innego jak określona liczba zapłonów mieszanki w czasie jednej minuty. To oczywiste więc, że spalenie 8 tys. dawek paliwa w minutę jest bardziej ekonomiczne niż spalenie 12 tys. Wielkość dawki paliwa jest regulowana położeniem przepustnicy – im mocniej wciskamy pedał gazu, tym do silnika dostarczamy więcej powietrza, które generuje wzrost podaży paliwa, czyli zwiększa dawkę. Obciążenie jest czynnikiem pobocznym, bo im jest większe, tym bardziej otwieramy przepustnicę lub bardziej spada prędkość jazdy, która jest z kolei czynnikiem dość specyficznym.

Za niskie obroty i zbyt duże obciążenie dla silnika? Postanowiliśmy sprawdzić, czy tak jest w praktyce

Za niskie obroty i zbyt duże obciążenie dla silnika? Postanowiliśmy sprawdzić, czy tak jest w praktyce

(fot. Marcin Łobodziński)

W kontekście zużycia paliwa, prędkość jazdy należy rozumieć jako liczbę podanych dawek paliwa na określonym dystansie lub w czasie. Im wyższa prędkość, jeżeli zachowamy powyższe parametry na podobnym poziomie, tym niższe spalanie. Niestety od pewnej granicy sytuacja się zmienia i trzeba mieć tego świadomoć.

Na przykład, wraz ze wzrostem prędkości rośnie obciążenie wynikające m.in. z oporu powietrza, a to zmusza kierowcę do większego otwarcia przepustnicy. To dlatego z jednej strony samochód spala najwięcej paliwa w mieście, szczególnie w korku, gdzie często jedzie się bardzo wolno oraz na autostradzie, gdzie podróżujemy z wysokimi prędkościami.

  • Miasto (niska prędkość) – niskie obroty, niskie obciążenie, niewielkie otwarcie przepustnicy, ale długi czas pokonania określonego dystansu.
  • Autostrada (wysoka prędkość) – wysokie obroty, duże obciążenie, duże otwarcie przepustnicy, ale krótki czas pokonania dystansu.

Warto zaznaczyć, że zużycie paliwa w mieście dość często jest podobne do tego, które występuje podczas jazdy ze stałą prędkością 120–140 km/h. W mieście występuje także czynnik częstej zmiany prędkości, ale to oddzielny temat.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Aby zminimalizować wartości trzech podstawowych czynników – obroty, położenie przepustnicy i obciążenie – względem prędkości jazdy, stosuje się skrzynie biegów o coraz większej liczbie przełożeń. Wówczas można precyzyjnie dostosować obroty silnika do prędkości jazdy i obciążenia. Im wyższe przełożenie przy zachowaniu tych samych obrotów, tym wyższa prędkość jazdy, co daje nam krótszy czas pokonania określonego dystansu, czyli spalanie paliwa trwa krócej.

W praktyce samochód jest najbardziej ekonomiczny w średnim zakresie prędkości. Zbyt wysoka lub zbyt niska powoduje wzrost zużycia paliwa.

W praktyce samochód jest najbardziej ekonomiczny w średnim zakresie prędkości. Zbyt wysoka lub zbyt niska powoduje wzrost zużycia paliwa.

(fot. Marcin Łobodziński)

Niestety im wyższe przełożenie i niższe obroty, tym większe obciążenie dla silnika, które zdaniem niektórych kierowców ma negatywny wpływ na zużycie paliwa. Mówiąc kolokwialnie, silnik kręcący się z prędkością 1500 obr./min męczy się i jest słaby, dlatego mocniej wciskamy gaz. Natomiast gdy prędkość obrotowa wynosi np. 2500 obr./min silnik nie jest tak obciążony, ma większą moc, przez co nie ma potrzeby mocnego wciskania gazu. Czy to słuszna teza?

W tym miejscu rodzą się więc pytania: co jest lepsze dla zużycia paliwa – niskie obroty czy niższe obciążenie? Czy rzeczywiście warto zmienić bieg na wyższy wcześniej i „dusić” silnik na niskich obrotach, czy lepiej zaczekać i jak dawniej zmieniać biegi przy średnich obrotach silnika?

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

 
Mateusz Morawiecki promuje elektromobilnoFot. Przemek Wierzchowski / Agencja Gazeta

Mateusz Morawiecki promuje elektromobilno od ptora roku

Mateusz Morawiecki z fotela premiera przyspiesza prace nad swoimi sztandarowymi projektami. Na ostatnim tegorocznym posiedzeniu rzdu przyjty powinien zosta projekt ustawy, ktra ma zachci Polakw do zakupu aut elektrycznych.

Jednym z czterech projektw ustaw, ktre trafi pod obrady rzdu na ostatnim tegorocznym posiedzeniu, jest ten powicony „elektromobilnoci i paliwom alternatywnym”. Cho wnioskodawc jest Ministerstwo Energii, to nikt nie ma wtpliwoci, e stoi za nim sam premier Mateusz Morawiecki.

Zobacz te, jak wiatowe koncerny stawiaj na elektromobilno:



Miliardy na zacht

Niespena rok po objciu pierwszego stanowiska w rzdzie, gdy kierowaa nim jeszcze Beata Szydo, zapowiada, e do 2025 r. po polskich ulicach bdzie jedzi milion elektrycznych samochodw. eby zachci Polakw do zakupw i zbliy si do realizacji celu, jak przypomina czwartkowa „Gazeta Wyborcza”, z budetu wydanie zostanie 18,6 mld z.

Znika akcyza

rodki pokryj m.in. zwolnienie z akcyzy samochodw elektrycznych i hybrydowych, cho te drugie tylko do koca 2020 r. Ryzykownym byoby zaoenie, e znaczco zmieni to podejcie do aut elektrycznych. Jeden z najpopularniejszych, a zarazem najtaszych, „elektrykw”, Nissan Leaf stanieje o okoo 4 tysice zotych. Obecnie kosztuje okoo 130 tys. z. Tyle samo, ile redniej klasy limuzyna, ktrej zasig na jednym tankowaniu jest cztero-, a nawet piciokrotnie wikszy.

Znaczn cz rodkw budetowych pochonie take zwikszenie do 30 tys. euro limitu odpisu amortyzacyjnego dla przedsibiorcw, ktrzy kupi samochd napdzany silnikiem elektrycznym.

Milion aut w 8 lat

O skali wyzwania, jakim jest milion aut elektrycznych za osiem lat, wiadczy fakt, e w cigu pierwszych dziewiciu miesicy tego roku zarejestrowano ich… 300. Wskanik poprawi nieco wymiana flot samochodw administracji rzdowej i samorzdowej. Od 2025 r. co trzeci samorzdowy subowy pojazd ma by napdzany silnikiem elektrycznym. W administracji pastwowej ma by to co drugi.

Rzd planuje take poprawi infrastruktur stacji adowania aut elektrycznych. W caej Polsce ma powsta 75 punktw sieci Greenway, gdzie w cigu 30 minut auto zostanie naadowane „do pena”.

Projekt elektromobilnoci wspar take prezydent Andrzej Duda, o czym pisalimy w money.pl.

Polub money.pl na Facebook:

morawiecki, samochody elektryczne, auta elektryczne, elektromobilno
Senat przyjFot. JACEK DOMINSKI/REPORTER

Senat przyj projekt ustawy bez wymaganego kworum.

Przyjta przez Sejm i oczekujca na podpis prezydenta ustawa o zniesieniu limitu skadek ZUS ma powan wad prawn. Gosowanie w Senacie odbyo si niezgodnie z przepisami, poniewa nie wzia w nim udziau wystarczajca liczba senatorw. Mimo to projekt by dalej procedowany w Sejmie.

Rzd planowa ju od 1 stycznia znie limit skadek na ZUS, jaki obowizuje najlepiej zarabiajcych pracownikw etatowych, ale ostatecznie ugi si pod zmasowan krytyk pomysu i w toku prac nad projektem ustawy przesunito dat jej wprowadzenia o cay rok.

Zmiana do projektu zostaa wprowadzona w Senacie, a gosowanie odbyo si 7 grudnia. Za byo 41 senatorw PiS, a przeciw zagosowa tylko jeden senator opozycji. W tej sytuacji projekt trafi z powrotem do Sejmu, a poprawki Izby Wyszej zostay przyjte 15 grudnia.

Problem polega jednak na tym, e gosowanie w Senacie byo niezgodne z przepisami i z prawnego punktu widzenia byo niewane.

Zgodnie z Konstytucj obie izby parlamentu uchwalaj zwyk wikszoci gosw w obecnoci co najmniej poowy ustawowej liczby posw lub senatorw. W przypadku Senatu oznacza to, e w gosowaniu powinno wzi udzia co najmniej 50 senatorw. Byo ich jednak tylko 48.

HIT tygodnia?

ani dymisja Szydo, ani Morawiecki

Senat w czwartek po raz pierwszy w historii przyj (przegosowa) ustaw bez kworum.

ZA – 41 senatorw

PRZECIW – 1

WSTRZYMAO SI – 6

razem 48 ze 100. Ustaw przyjto.

i nikt sobie z tego nic nie robi… https://t.co/r7cLkQlPGDpic.twitter.com/6evKIMdQAa

— Rafa Mundry (@RafalMundry) 10 grudnia 2017

Cho na sali plenarnej byo 73 senatorw, w gosowaniu wzio udzia o 25 mniej. Dlaczego? W gecie sprzeciwu senatorowie opozycji wycignli karty do gosowania, zrywajc kworum. To istotne, poniewa nie liczy si fizyczna obecno senatorw podczas gosowania, ale to, czy podjli jak decyzj.

Jeszcze w czasie gosowania protestowa prbowali senatorowie opozycji. – Nie ma kworum – mwi Mieczysaw Augustyn z PO. – Nie ma kworum – wtrowa mu Bogdan Klich, take z PO.

Pocztkowo przyznaa to prowadzca obrady wicemarszaek Maria Koc z PiS. – Szanowni Pastwo, wobec tego, e nie mamy kworum, zarzdzam 5 minut przerwy – ogosia. Po wznowieniu obrad za chwil miaa ju jednak inn wersj.

– Szanowni Pastwo, pragn pastwu przytoczy art. 3 ust. 1 Regulaminu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. „Senat podejmuje uchway zwyk wikszoci gosw w obecnoci co najmniej poowy ustawowej liczby senatorw”. W zwizku z tym zarzdzam przeliczenie senatorw obecnych na sali. I to jest, Szanowni Pastwo, kworum – mwia Maria Koc. – Gosowanie ju byo – prbowa oponowa Mieczysaw Augustyn.

Pomimo powanych wtpliwoci co do trybu gosowania w Senacie, marszaek Sejmu Marek Kuchciski prac Sejmu nie przerwa i przekonywa, e Sejm nie moe rozstrzyga legalnoci gosowania w Senacie, lecz jedynie prezydent lub ewentualnie Trybuna Konstytucyjny.

Pomysowi zniesienia tzw. zasady 30-krotnoci od wielu dni zdecydowanie przeciwstawiay si nie tylko wszystkie organizacje zrzeszajce przedsibiorcw i pracodawcw, ale krytycznie wypowiada si nawet zwizek NSZZ „Solidarno”, ktry nie wyklucza nawet skargi do Trybunau Konstytucyjnego. O wstrzymanie prac nad ustaw zaapelowaa rwnie Rada Nadzorcza ZUS.

Wiarygodne sygnay wskazujce na to, e rzd – pomimo toczcego si procesu legislacyjnego w parlamencie – zamierza wycofa si ze zniesienia limitu skadek, dotary do money.pl jeszcze przed zaopiniowaniem projektu ustawy przez sejmow komisj polityki spoecznej i rodziny.

Zniesienie limitu skadek ZUS od najwyszych pensji, ktry od czasu reformy z 1999 roku suy jako rodzaj bezpiecznika chronicego system emerytalny przed wypacaniem ekstremalnie wysokich wiadcze, miao da dodatkowe 5,5 mld z w kasie pastwa rocznie.

Resort Elbiety Rafalskiej, ktry przygotowa ten projekt, zakada, e zmiana dotyczy bdzie 350 tysicy osb pracujcych na etacie. Oznaczao to, e z pracy kadej z tych osb rzd chcia wycisn statystycznie ok. 15,5 tys. z rocznie – zarwno po stronie pracownika, jak i pracodawcy.

Jak wyliczyli eksperci, praca najwyej opacanych pracownikw etatowych byaby opodatkowana na poziomie 70 proc. Zmiany dotknyby wszystkich, ktrych wynagrodzenie brutto przekracza 10 658 z, czyli rednio 7280 z netto miesicznie.

Środa to ostatni dzień na sprzedaż akcji tak, aby transakcja ujęta została w rozliczeniu podatkowym za 2017 rok. Warto spojrzeć w portfel i przeliczyć, czy taka operacja nam się nie opłaci.

 
PolskFot. Big City Lights

Polsk wdk najchtniej kupuj Francuzi

Polska brana spirytusowa eksportem stoi. Zdaniem ekspertw warto sprzedanego w tym roku za granic alkoholu wyniesie ponad 200 mln euro.

Rok 2017 zamknie si produkcj 125,7 mln litrw 100-proc. alkoholu w Polsce – wynika z prognoz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki ywnociowej. Niemal jedna pita – 24 mln litrw – zostanie sprzedana za granic. Najwiksza cz trafi do Francji i Stanw Zjednoczonych Ameryki, ktre tradycyjnie s gwnymi odbiorcami polskich spirytualiw.

Zobacz te, czego moesz nie wiedzie o piwie:



Za granic zarobisz wicej ni w Polsce

Jak przyznaje w rozmowie z „Dziennikiem Gazet Prawn” Grzegorz lak, prezes zarzdu Akwawit-Polmos, tylko eksport pozwala brany zarobi. W kraju na przeszkodzie stoi „wysoki fiskalizm, w tym zwaszcza podatek akcyzowy od wyrobw spirytusowych” oraz ostra konkurencja cenowa. Skal pokazuje poziom rentownoci sprzeday. W Polsce jest to 5-7 proc., za granic nawet 40 proc.

ycia producentom alkoholi nie uatwiaj take politycy, ktrzy chc umoliwi samorzdom wprowadzanie nocnej prohibicji oraz ograniczy liczb punktw sprzeday alkoholi.

Rosn zyski

Z tego wzgldu eksport alkoholu ronie regularnie od kilku lat. W 2014 r. by wart 165 mln euro. Rok 2017 powinien zamkn si kwot okoo 200,4 mln euro. Ze wzrostem sprzeday za granic rosn rwnie zyski, nakady inwestycyjne oraz przecitne zatrudnienie w brany. Zysk netto brany spirytusowej wzrs z 41 mln z w pierwszej poowie 2016 r. do 115 mln euro w pierwszej poowie roku 2017. Nakady inwestycyjne w tym samym okresie podwoiy si do 80 mln z.

Polub money.pl na Facebook:

spirytus, wdka, alkohol, eksport alkoholu
PolskFot. Big City Lights

Polsk wdk najchtniej kupuj Francuzi

Polska brana spirytusowa eksportem stoi. Zdaniem ekspertw warto sprzedanego w tym roku za granic alkoholu wyniesie ponad 200 mln euro.

Rok 2017 zamknie si produkcj 125,7 mln litrw 100-proc. alkoholu w Polsce – wynika z prognoz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki ywnociowej. Niemal jedna pita – 24 mln litrw – zostanie sprzedana za granic. Najwiksza cz trafi do Francji i Stanw Zjednoczonych Ameryki, ktre tradycyjnie s gwnymi odbiorcami polskich spirytualiw.

Zobacz te, czego moesz nie wiedzie o piwie:



Za granic zarobisz wicej ni w Polsce

Jak przyznaje w rozmowie z „Dziennikiem Gazet Prawn” Grzegorz lak, prezes zarzdu Akwawit-Polmos, tylko eksport pozwala brany zarobi. W kraju na przeszkodzie stoi „wysoki fiskalizm, w tym zwaszcza podatek akcyzowy od wyrobw spirytusowych” oraz ostra konkurencja cenowa. Skal pokazuje poziom rentownoci sprzeday. W Polsce jest to 5-7 proc., za granic nawet 40 proc.

ycia producentom alkoholi nie uatwiaj take politycy, ktrzy chc umoliwi samorzdom wprowadzanie nocnej prohibicji oraz ograniczy liczb punktw sprzeday alkoholi.

Rosn zyski

Z tego wzgldu eksport alkoholu ronie regularnie od kilku lat. W 2014 r. by wart 165 mln euro. Rok 2017 powinien zamkn si kwot okoo 200,4 mln euro. Ze wzrostem sprzeday za granic rosn rwnie zyski, nakady inwestycyjne oraz przecitne zatrudnienie w brany. Zysk netto brany spirytusowej wzrs z 41 mln z w pierwszej poowie 2016 r. do 115 mln euro w pierwszej poowie roku 2017. Nakady inwestycyjne w tym samym okresie podwoiy si do 80 mln z.

Polub money.pl na Facebook:

spirytus, wdka, alkohol, eksport alkoholu
 
Proszę czekać...

Zapisz się do Newslettera

Chcesz być na bieżąco z nowymi produktami i wpisami do Bloga ? Wpisz poniżej swój adres e-mail i nazwę by być na bierząco.