Prezes UOKiK wydał zgodę na dokonanie koncentracji polegającej na utworzeniu przez Famur oraz Fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych – Kapitałowy Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych wspólnego przedsiębiorcy Mining Equipment Finance sp. z o.o. – poinformował Famur w komunikacie.

 

IAR Opublikowany dziś w Londynie raport ostrzega, że niekontrolowana robotyzacja pogłębi nierówności społeczne w Wielkiej Brytanii. Analiza ośrodka badawczego Institute for Public Policy Research przewiduje, że roboty mogą przejąć pracę niemal 14 milionów Brytyjczyków, dokładających do PKB 290 miliardów funtów. Nie demonizuje jednak maszyn, podkreślając, że są sposoby, by na rewolucję technologiczną się przygotować i … Read more

 

PAP Około 20 milionów Rosjan, tj. blisko 14 proc. ludności, która liczy 144 miliony, żyje poniżej granicy ubóstwa – poinformował w czwartek rosyjski rząd. (fot. Vyacheslav Prokofyev / TASS) „Według naszych danych liczba ludności o dochodach niższych od minimum egzystencji utrzymuje się na poziomie 20 milionów” – powiedział minister pracy Maksim Topilin w wywiadzie dla … Read more

 
Drogi, szkoFot. Jacek Berenicki

Drogi, szkoy, szpitale – to tylko kilka przykadw zakoczonych inwestycji ze rodkw unijnych

28 miliardw euro, 3,5 tysica inwestycji w caej Polsce. To statystyka tylko jednego unijnego programu. Lista zakoczonych modernizacji doskonale pokazuje, jak Unia Europejska zmienia Polsk. I pokazuje, czy warto w niej by. Komisja Europejska przelaa Polsce ostatnie pienidze z programu Infrastruktura i rodowisko za lata 2007 – 2013. Dostalimy pen kwot, co oznacza, e Komisja nie ma zastrzee do wydatkw.

1417 kilometrw autostrad i drg ekspresowych. W tym A1 z odzi do Gdaska, autostrada Wrocawia, czy S3 od Gorzowa Wielkopolskiego do Nowej Soli. Przebudowa 8 najwaniejszych lotnisk w Polsce. We Wrocawiu, Gdasku, Rzeszowie, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie, Krakowie oraz Warszawie. Do tego 1200 kilometrw linii kolejowych i 440 sztuk wagonw oraz caych zespow trakcyjnych. 15 tys. kilometrw sieci kanalizacyjnej, 2,5 tys. kilometrw sieci gazocigw i termomodernizacja 570 obiektw. W tym szpitali i szk. To nie lista sukcesw adnego z poprzednich rzdw. To lista projektw, ktre udao si zakoczy dziki pienidzom z programu Infrastruktura i rodowisko (POIi) w latach 2007-2013.

22 i 28 grudnia do Polski wpyno w dwch transzach w sumie ponad 1,4 mld euro. To patno kocowa ze strony Komisji Europejskiej i ostateczne rozliczenie wanie tego programu. O przelewach poinformowao Ministerstwo Rozwoju.

Zobacz take: Prezydent Andrzej Duda: Warto by w Unii Europejskiej



– Patno oznacza, e z sukcesem udao si zakoczy realizacj najwikszego programu polityki spjnoci w historii Unii Europejskiej – tumaczy wiceminister rozwoju Witold Sowik, ktry jest cytowany w komunikacie Ministerstwa Rozwoju.

Dlaczego pienidze do Polski trafiy wanie teraz? Wszystko przez sposb rozliczania rodkw. – W trakcie realizacji Komisja Europejska refunduje nam 95 proc. wydatkw. Pozostae 5 proc. wypaca ju po zamkniciu programu i sprawdzeniu, czy nie byo jakich nieprawidowoci – wyjania wiceminister.

Jak przypomina resort rozwoju, Program Infrastruktura i rodowisko 2007-2013 by najwikszym w historii UE programem operacyjnym polityki spjnoci.

W sumie Polska wydaa 28 mld euro na 3,5 tys. inwestycji. To drogi, koleje, transport publiczny, ochrona rodowiska, energetyka, zdrowie, kultura, szkolnictwo wysze. Przykady? Mona mnoy.

To te rodki pozwoliy na konserwacj Jagielloskiej Biblioteki Cyfrowej. W ten sposb udao si ocali przed utrat unikatowe zbiory biblioteczne. To rwnie z tych pienidzy powstawao Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Rafako to najwiFot. Materiay prasowe

Rafako to najwikszy w Europie producent kotw. Biznes chce robi w Azji

Lombok. To indonezyjska wyspa pooona pomidzy Bali i Sumbawa. Mieszka tam ponad 3 mln ludzi. I wanie tam biznes bdzie robi polska firma Rafako. Dostarczy bloki parowe opalane wglem. Warto kontraktu to 850 mln z.

Firma jest generalnym wykonawc blokw energetycznych i najwikszym w Europie producentem kotw. Naley do grupy PBG. Spka kilka miesicy temu zdecydowaa, e bdzie podbija Azj. Wietnam, Indie, Indonezja to kierunki, ktrymi jest zainteresowana firma. Raciborskie Rafako mogoby tam zrealizowa inwestycje zwizane z budow blokw energetycznych.

I wnie pojawi si duy kontrakt z tego regionu.

Konsorcjum z udziaem Rafako i firmy PT. Rekayasa Industri z siedzib w Indonezji podpisao warunkow umow zwizan z postpowaniem przetargowym w przedmiocie „Budowa dwch blokw parowych opalanych wglem w Indonezji na wyspie Lombok (2×50 MW)” w Indonezji – poinformowaa spka. czna warto umowy to ok. 850 mln z netto, w tym udzia Rafako – ok. 295 mln z. Termin realizacji to 36 miesicy dla Bloku I oraz 39 miesicy dla Bloku II – informuje firma.

Dlaczego polska firma wybraa Azj? Bo to zupenie nowy rynek i moliwoci. Indie, Wietnam, Indonezja – to kierunki, ktrymi interesuje si Rafako.

– Polski sektor energetyczny znaczco si kurczy. W Azji w ycie wchodz nowe przepisy zwizane z instalacjami ochrony rodowiska oraz wdraane s plany rozwoju energetyki. W rezultacie czego Rafako postanowio rozwija si na rynkach, na ktrych od dawna nie byo obecne lub do tej pory nie byo obecne. Std pojawi si rynek azjatycki jako szansa na sprzeda usug i produktw – tumaczy Jakub Sitek, dyrektor ds. relacji z klientami.

Wystartowalimy w konsorcjum z firm azjatyck, spenilimy wymogi przetargu i ostatecznie wygralimy. Warto wspomnie, e dotychczas we wszystkich projektach na tych rynkach uczestniczyy gwnie firmy chiskie, japoskie, indonezyjskie oraz czy te inne midzynarodowe koncerny. My dziki temu przetargowi zostalimy zauwaeni – tumaczy w materiaach prasowych firmy Jakub Sitek.

W Indonezji Rafako dziaa we wsppracy z miejscowym partnerem o profilu budowlanym. W przyszoci w tym kraju atrakcyjne dla Rafako mog te by inwestycje z obszaru utylizacji odpadw i projekty obejmujce bloki gazowo-parowe.

Polub money.pl na Facebook:

energetyka, budownictwo, nieruchomoci
ISB

PAP Dwudniowy strajk pracowników branży finansowej rozpoczął się w czwartek w Finlandii. Zamknięta została większość oddziałów banków na terenie całego kraju. Mają zostać ponownie otwarte 2 stycznia. (fot. maisicon / YAY Foto) Powodem strajku jest brak porozumienia między pracodawcami a pracownikami w negocjacjach dotyczących pracy w weekendy. Pracodawcy chcieliby mieć większe możliwości wyznaczania czasu pracy, … Read more

 
Na zdjFot. Krzysztof Olszewski/WP

Na zdjciu Marek Niechcia, prezes UOKiK. Urzd wanie wyda zgod na nowe dziaania Famur i PFR

Famur oraz Polski Fundusz Rozwoju wchodz we wsplny projekt. Urzd Ochrony Konkurencji i Konsumentw wanie wyda zgod na utworzenie przez Famur oraz Fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych – Kapitaowy Fundusz Inwestycyjny Zamknity Aktyww Niepublicznych, w imieniu ktrego dziaa Polski Fundusz Rozwoju (PFR) wsplnego przedsibiorcy Mining Equipment Finance – poinformowaa spka.

„W zwizku z powyszym spka informuje o spenieniu si jednego z warunkw zaangaowania kapitaowego okrelonych w umowie okrelajcej zasady wsplnego przedsiwzicia zawartej w dniu 30 listopada 2017 pomidzy emitentem, Funduszem i SPV” – czytamy w komunikacie.

W kocu listopada br. Famur zawar umow z funduszem zamknitym zarzdzanym przez PFR, przewidujc inwestycj w spk specjalnego przeznaczenia (SPV) – Mining Equipment Finance, bdc w strukturach grupy kapitaowej Famuru.

Zobacz take: Jak sprawdzi dewelopera przed podpisaniem umowy?

Celem nawizania wsppracy jest udostpnianie kontrahentom przez konsorcjum SPV i Famuru maszyn grniczych na podstawie umw leasingu lub innych umw o podobnym charakterze. Zgodnie z zaoeniami umowy, strony bd partycypowa w finansowaniu SPV wedug ustalonego schematu w latach 2017-2019.

Famur jest producentem maszyn stosowanych w grnictwie. Koncentruje si na produkcji wysokowydajnych maszyn wyposaonych w zaawansowane informatyczne systemy sterowania i nadzoru. Spka od 2006 r. notowana jest na GPW.

Polub money.pl na Facebook:

finanse, bankowo
ISB
Marcin Łobodziński MARCIN ŁOBODZIŃSKI 3 dni temu

Wstępne dane z liczby rejestracji nowych samochodów pokazują, jak wypadły poszczególne marki w Polsce. Okazuje się, że kupujemy więcej aut prestiżowych niż niektórych popularnych

Czy to możliwe, że kupujemy więcej nowych mercedesów niż nissanów i więcej bmw niż fiatów? Tak wynika z danych zaprezentowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, które można potraktować jako wstępne za cały rok. Zawierają liczby rejestracji od początku roku do 21 grudnia. Co prawda liczby te zmienią się jeszcze nieznacznie do końca roku, ale pozycje poszczególnych marek już raczej nie.

Jak wygląda polski rynek zdominowany przez Skodę? Aut tej marki zarejestrowano w Polsce ponad 60 tys., co jest wynikiem ok. o 13 proc. lepszym od drugiej Toyoty i o ponad 20 proc. lepszym od Volkswagena. Czwarty Opel jest już dość daleko poza pierwszą trójką, ale warto podkreślić, że w gamie tego producenta w 2017 roku zaszły poważne zmiany (pojawiły się nowe crossovery), które mogą się przynieść pozytywne zmiany w 2018, ale też mogły się odbić negatywnie na tym.

Na kolejnych pozycjach znalazły się takie marki jak Ford, Renault, Kia, Dacia i Hyundai. Jednak warto zauważyć, że kilka innych, popularnych marek przegrywa z tymi, które uznaje się za premium.

Najpopularniejsze marki samochodów w Polsce w 2017 roku

[dane wstepne na dzień 21 grudnia]

poz.

marka

liczba rejestracji

[do 21 grudnia]

1. Skoda 60 662
2. Toyota 49 590
3. Volkswagen 47 445
4. Opel 34 792
5. Ford 28 017
6. Renault 26 735
7. Kia 22 486
8. Dacia 20 734
9. Hyundai 19 416
10. Mercedes-Benz 15 903
11. Nissan 14 653
12. BMW 14 352
13. Fiat 13 557
14. Peugeot 13 212
15. Audi 12 645
16. Mazda 11 020
17. Seat 10 148
18. Citroen 9594
19. Suzuki 9293
20. Volvo 8798
źródło: Samar

Wielkim sukcesem można na przykład nazwać dziesiąte miejsce Mercedesa, który wyprzedził Nissana. Dwunaste BMW wypadło lepiej od Fiata i Peugeota, natomiast piętnaste Audi pokonało Mazdę, Seata, Citroëna czy Suzuki. Lexus wygrywa z Mitsubishi, a Porsche z Alfą Romeo.

Przyczyną tego stanu rzeczy jest oczywiście popularność poszczególnych marek we flotach, do których trafiają także auta premium, choć często są one używane prywatnie. Przypominamy, że zakupy flotowe to w Polsce około 70 proc. Zatem importerzy, którzy są mocni wśród takich klientów, są też mocni na całym rynku.

Zobacz również: Maciej Orłoś wymyśla dowcip

Źródło: Samar

 

Pan Piotr szuka samochodu nie patrząc na rocznik, a na prostotę konstrukcji. Będzie podróżował po Europie z rodziną i ważne są dla niego niezawodność, a z drugiej strony możliwość łatwej naprawy w każdych warunkach. Przyjrzeliśmy się samochodom, które z powodzeniem można nazwać starymi gratami, ale da się wciąż kupić zadbany egzemplarz.

Ten artykuł ma 5 stron:

Czego szukamy?

„Poszukuję dużego kombi do pokonywania sporych odległości po całej Europie dla rodziny 2+2. Ważna jest dla mnie prostota samochodu i ogólna bezawaryjność, bardziej niż młody rocznik. Preferuję benzynowe jednostki, które dla poprawy ekonomii można zasilać LPG” – pisze do nas pan Piotr.

„Z pasji do motoryzacji dawniej wiele napraw wykonywałem sam, więc nie przerażają mnie dziwne rozwiązania w niektórych samochodach. Jako że auto może być w trasie przez kilkanaście dni, poszukuję prostoty, której brak w obecnych samochodach” – dodaje czytelnik w swoim zgłoszeniu.

Proste samochody to takie z poprzedniej epoki. Jednym z nich jest Audi A6 C4, bazujące jeszcze na modelu 100.

Proste samochody to takie z poprzedniej epoki. Jednym z nich jest Audi A6 C4, bazujące jeszcze na modelu 100.

(fot. mat. prasowe)

Do wydania jest kwota około 10 tys. zł, więc ważniejszy od rocznika będzie raczej stan techniczny. Ten łatwiej utrzymać lub przywrócić w konstrukcjach z lat 90. Tu jedna uwaga – większość samochodów z roczników zaczynających się się od 19… to już wyeksploatowane „trupy”. Nie dajcie się zwieść handlarzom, którzy twierdzą że ich auto jest jak nowe. Dlatego ważne jest dokładne obejrzenie takiego pojazdu przed podjęciem decyzji.

Z drugiej jednak strony ryzyko kosztownej wpadki jest niewielkie. Nawet jeżeli naprawy będzie wymagało kilka obszarów, koszty są dużo niższe niż w samochodach o 10 lat młodszych. Jestem zdania, że dysponując tak małą kwotą i szukając stosunkowo dużego samochodu, lepiej wybrać konstrukcję z minionej epoki niż na siłę szukać możliwie najmłodszego rocznika.

Przyjrzyjmy się zatem modelom, które mogą odpowiadać naszemu czytelnikowi. Wybrałem do zestawienia trzy proste i trwałe samochody, które nie powinny sprawiać problemów w trasie, a także podczas napraw.

Oto zakres poszukiwań:

  • rocznik: bez znaczenia,
  • cena: maksimum 12 000 zł,
  • przebieg roczny: ok. 20 000 km,
  • koszty eksploatacji: jak najniższe,
  • silnik: raczej benzynowy,
  • sugerowany segment: D lub E.

Zobacz również: Maciej Orłoś po zakończeniu programu

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: WP Pomaga

 

Naturalnie trzeba będzie więc przygotować zachęty dla potencjalnych klientów. Plany przewidują zniesienie akcyzy na samochody elektryczne. W przeciągu 10 lat będzie to kosztować 3,7 mld zł. To tyle, ile wynoszą wpływy z tego podatku za pojazdy w okresie 18 miesięcy. Takie poświęcenie sprawi, że najtańszy samochodów elektryczny, kosztujący ponad 100 tys. zł, stanieje o około 4 tys. zł. Trudno spodziewać się więc kolejek w salonach, skoro kupując samochód używany przeznaczamy na niego średnio 30 tys. zł, a jego wiek to zazwyczaj 11 lat. Tymczasem w krajach zachodnich dopłaty do samochodów elektrycznych wynoszą kilka tysięcy, ale euro.

 
 
Proszę czekać...

Zapisz się do Newslettera

Chcesz być na bieżąco z nowymi produktami i wpisami do Bloga ? Wpisz poniżej swój adres e-mail i nazwę by być na bierząco.